lillasystersyr

När livet tar upp allt tid

Kategori: Grejer jag sytt!, Inspiration, Livet

 
Nu är det fullt upp igen, och jag hinner inte riktigt sy även om jag hemskt gärna vill.
Ni kanske minns att jag för länge sedan skrev om att jag påbörjat en utbildning till att bli Montessoripedagog? Jag klarade första delen av utbildningen galant - skrivuppgift efter skrivuppgift om teorier gled igenom, och jag har sedan dess inväntat att få ta tag i nästa del.

Förra veckan var det dags, jag hade tagit två dagar ledigt från jobbet och återvände till min gamla arbetsplats för en två dagars workshop i material, hantering, syfte och hur materialen introduceras. Jag måste säga att jag njöt! Jag gillar att lära mig saker!
 
 
Under sista dagen, efter en hel del funderande så beslutade jag mig för att jag kommer att försöka att ta en NAMEX, det kommer att bli tungt, en hel del arbete och det blir nog bara att sikta på kaklet i väggen när jag samtidigt jobbar heltid; men jag tror att det är värt det. Då det är en pedagogik jag gillar så mycket.
 
 
Och under den andra dagen så var det faktiskt första gången jag kom i kontakt med den trinomiala kuben, jag har jobbat på en Montessoriförskola under 7 månader och faktiskt aldrig provat. Klurigt värre i början men efter ett tag knäckte jag nöten som kändes omöjlig! Och jag kan nu lägga ut den korrekt samt bygga ihop den rätt. Kuben visar på ett konkret sätt (a+b+c)3.
 
Mitt i allt detta har jag även hunnit sy en sväng och denna gång vart det ett set till Ella. Som oftast har jag mixtrat med mönstret, och denna gång vart det ett hopkok av två olika mönster.
 
Själva tunikan är Busy Forest från Ottobre, till detta har jag tagit fickorna från denna klänning som finns i HSOJ som jag placerade på lagom höjd på Busy Forest. Byxorna är Hanna Rönnmarks mönster.
 
Okej, jag har aldrig sytt med spets. VARFÖR INTE?!  Vilken detalj!
Sen har jag även fortsatt att experimentera med diverse veck och liknande, och vilket lyft så små saker kan ge!
Kommentera inlägget här: